Slachtoffer van discriminatie of agressie? Zo reageer je het best.

Heb je de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa en was je ooit slachtoffer van discriminatie of agressie? Dan heb je ongetwijfeld heel wat aan deze vijf waardevolle tips. De belangrijkste tip? Maak altijd een melding. Jill en Quinten van het gelijkekansencentrum Unia leggen uit waarom.

Onlangs parkeerde onze blogster Kathleen zich (volledig terecht) op een plaats voor personen met een handicap… en werd ze de huid vol gescholden. Ze deed haar verhaal, en heel veel mensen herkenden het voorval. Ook blogster Charlotte maakte iets gelijkaardigs mee.

Bewustwording is nodig

Herkenbaar? Je bent zeker niet alleen. Volgens Jill komen dergelijke confrontaties wel vaker voor. Zij heeft het over micro-agressie. “Voor de buitenwereld lijken deze feiten banaal, maar voor de patiënten hebben ze wel degelijk een grote psychosociale impact: pijn en verdriet, maar vooral onbegrip en frustratie.”

Momenteel werkt Unia aan een onderzoek om de psychosociale impact van discriminatie, micro-agressie en validisme (discriminatie, marginalisatie of stigmatisering bijvoorbeeld van mensen met een chronische ziekte) in kaart te brengen. Jill: “Op basis van die resultaten willen we betere aanbevelingen en adviezen formuleren.”

Haar collega Quinten vult aan: “Het is niet de bedoeling dat personen met een handicap zich moeten verantwoorden en legitimeren. Ook niet als die handicap onzichtbaar is, zoals bij mensen met Crohn of colitis. Dat is de wereld op zijn kop. Wij werken heel hard aan die bewustwording, maar er is nog een lange weg af te leggen.”

Meld discriminatie altijd (en 4 andere tips)

Jill en Quinten roepen daarom op om discriminatie of agressie altijd te melden – hoe banaal het voorval ook lijkt. Daarnaast geven ze nog vier andere tips die je helpen om met discriminatie of agressie om te gaan.

Tip 1. Maak altijd melding bij Unia

Onze eerste en belangrijkste tip is om altijd melding te maken. Daar zijn drie goede redenen voor:

  1. Ten eerste voel je je gezien en gehoord. Dat kan al een pak woede, frustratie of verdriet wegnemen.
  2. Ten tweede onderzoeken we of en welke stappen je kan ondernemen. Dat kan juridisch zijn, maar ook gewoon via dialoog, bemiddeling of onderhandeling.
  3. Tot slot helpt elke melding ons om de problematiek beter in kaart te brengen. Hoe meer meldingen, hoe meer slagkracht om overheden tot actie aan te zetten.

Een melding doen bij Unia is heel eenvoudig en kan via het Unia Meldingsformulier.

Tip 2. Voel je nooit verplicht om je te verantwoorden

Jij hoeft jouw handicap nooit te legitimeren. Het is niet jouw taak om de situatie uit te leggen of jezelf te verantwoorden. Personen met een handicap hebben altijd recht op redelijke aanpassingen, zodat ze kunnen deelnemen aan dezelfde activiteiten als de rest van de samenleving. Je maakt gebruik van je rechten. Punt.

Tip 3. Ga je toch in dialoog? Ken je rechten.

Natuurlijk kan je in dialoog gaan. Escaleert de situatie of worden je rechten geschonden? Spreek een omstander aan of ga gewoon weg. Voel je je bedreigd of onveilig? Neem dan contact op met de politie.

Tip 4. Maak goede afspraken met je naasten

Het is fijn als er iemand bij jou is die voor jou kan reageren, vooral wanneer je pijn hebt, weinig energie hebt of gestrest bent. Bereid je naasten daarop voor, zodat ze je kunnen ondersteunen wanneer dat nodig is.

Tip 5. Wees open en praat over je ziekte

80% van de personen met een handicap heeft geen zichtbare handicap. Er is dan ook veel onwetendheid. Je verhaal en ervaringen delen helpt om begrip en bewustzijn te creëren. We benadrukken dat dit een persoonlijke keuze is. Jij moet je goed voelen bij het delen van jouw verhaal.

Unia?

Unia is een onafhankelijke organisatie die zich inzet voor de bevordering en bescherming van gelijke kansen en het bestrijden van discriminatie en racisme.