Wat doe je bij een opstoot?

Ga tijdens een opstoot altijd langs bij je specialist. Enkele tips om bij opstoten de symptomen te verlichten:

– Tijdens een opstoot is het essentieel om je maaltijden te spreiden. Lichtere en meer maaltijden verteren beter.

– Je vermijdt best zwaar verteerbare groenten zoals ui, look, kolen, tomaten en bonen. Ook alcohol en melkproducten schrap je beter. Eet gestoomde en geschilde groenten. De vezels van gekookte groenten zijn makkelijker verteerbaar dan die van rauwe groenten. Soep of een verrijkte groentenbouillon geven je de nodige voedingsstoffen.

– Vervang vezelrijk fruit tijdens een opstoot door geschild vezelarm fruit zoals meloen, of door gestoofd fruit. Voor graanproducten kies je best voor een licht brood met niet te veel zaden. Een geroosterde boterham, havermout of zuurdesembrood kan ook.

– Vermijd producten die gisten tijdens de vertering. Bonen, koolgroenten, uien, citrusvruchten en gashoudende dranken zorgen voor buikpijn en verergeren diarree.

– Neem veel mager vlees, zoals kip, en eieren op in het dieet. Deze producten helpen om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen en verminderen de symptomen. Ook pindakaas of amandelspread zijn een goede optie.

– Drink veel plat water. Tussen acht en tien glazen water per dag zouden volstaan om het vochtverlies door diarree te compenseren.

– Drink tijdens een opstoot met veel diarree af en toe een sportdrank. Het hydraterende energiedrankje bevat voedingsstoffen en mineralen die je door diarree sneller verliest, en voorziet je van snelle suikers die je tijdens deze periode kan gebruiken.

Wij gebruiken cookies

We gebruiken cookies op deze website om bezoekers te tracken via Google Analytics. Door verder te gaan, ga je hiermee akkoord. Meer informatie